Annelik Sanatı - Pedagog Adem Güneş



Bugün size pedagog adem güneş’in annelik sanatı isimli kitabını tanıtacağım. Adem Bey’in Burç Fm’de Salı ve Çarşamba günleri yayınlanan daha çok soru-cevap şeklindeki programını kaçırmamaya çalışıyorum. Bu kitabı okurken de sanki bir radyo programı dinliyormuş gibi hissettim. Kitap okurken mutlaka yazarının sesi kulağıma gelir, sanki ondan dinler gibi okurum :)

Kitap genel itibariyle güzel. Yalnız ilk bölüm beni biraz sıktı. İlk bölümün son kısmında bir test var, üzerinizde ne kadar yük taşıyorsunuz, bunu anlamanızı sağlayan minik bir test. Burası güzel, üstünüzdeki yükleri görüp bertaraf edebilmek adına. Ama test sorularını ilk bölümde uzun uzun anlatılmış olması, dediğim gibi beni birazcık sıktı. Ama diğer kısımlardan gerçekten çok istifade ettim. Kitaptan altını çizdiğim anektotları sizlerle paylaşacağım:

• Kendisiyle tanışmamış bir anne, sırtına kilolarca yük yüklenmiş uzun mesafe koşucusu gibidir.

• Şiddet, trans-jenerasyon özelliği taşır.

• Anne, sırtında ne kadar çok yük taşıyorsa o oranda patlayacağı kişi, yanındaki çocuğudur.

• İnsan vicdanla terbiye olur.

• Ayrıca yazar, kök problem ve yansıyan problemi de harika şekilde anlatmış. Yansıyan problem, başka problemlerin dışa yansımasıdır. Kök problem ise, içimizde taşıdığımız asıl problemdir.

• Bir annenin çocuğuna yapacağı en büyük iyilik, çocuğun fıtratın ıdeğiştirip onu kendine bağımlı hale getirmek ve onu “suni” bir insan haline sokmak yerine, fıtratını hiç bozmadan ve fıtratının özelliklerini geliştirerek yetişmesine gayret sarf etmektir.

• Çocuk kendi duygularını rahatça ifade edeceği, kendi kişiliğine ve kimliğine sagı duyan bir ebeveyne sahip değilse kendisine yönelen sevgileri kaybetmemek için duygularını yaşamak yerine, başkalarının beklentilerine karşılık vermeyi öğrenir.

• 0-4 yaş arası doğal annelik yeterlidir. Çocuk bu dönemde neyi nasıl öğreneceğini kendisi tespit eder. Anne çocuğunun ruhen sağlıklı olmasını istiyorsa, onun içinden gelen bu öğrenme isteğinin önüne geçmemelidir.

• Çocuk 0-4 yaş arası karşı konulmaz bir öğrenme isteği içindedir. Bu isteğin önüne geçilirse, çocuk kendini yerden yere atar, öfkelenir.

• 0-4 yaş döneminde, çocuk hedefine yürürken anne onun ilgisini dağıtır ve dikkatini başka yöne çekmeye kalkarsa, ileride çocuğun dikkat dağınıklığıyla karşılaşacağını da hesaba katmalıdır.

• 0-4 yaşta yapılması gereken en önemli şey, çocuğun yanında bulunmak ve ihtiyaçlarını karşılamaktır.

• Annelerin çocuklarının söz dinlememe konusundaki korkusu, 0-4 yaş arasında geçersizdir. Çünkü bu dönemde çocuk kural nedir bilmez.

• 4 yaşından sonra çocukların en çok hoşlandıkları şey, etrafta yaşanan şeylerin kurallarını öğrenmektir.

• Çocuk bu dönemde öğreneceği her kuralı, vicdani bir kabulle öğrenmelidir.

• Çocukların en sevdiği şey, kurallı yaşamakır.

• Anne, çocuğuyla arasındaki sorunları bir liste haline getirmeliler. Her bir sorunu da bir hafta ele alıp, çözmeye uğraşmalılar.

• Çocuğu ikna etmeye çalışmamalı, anlaşmaya çalışmalı.

• Çocuk pazarlık yapmayı öğrenirse, bundan zararlşı çıkan ebeveyn olur.

• 4-7 yaş grubu çocukları, sosyalleşme isteğindedir. Bu yaşlardaki çocuklardan sık sık kardeş istedikleri duyulur.

• Bir çocuğun yaşam kurallarını öğrenmesini isteyen anne, aşağıdaki noktaları dikkat e almalıdır:

o Çocuk sadece kendisi için konulmuş kuralları sinlemek istemez.

o Kurallar çocuğun gerçekleriyle uyum içinde olmalıdır.

o Kurallar rastgele zamanda ve rastgele yerde öğretilmez.

o Çocuklar ikna olmaktan hoşlanmazlar.

o Kurallar gerçekçi ve samimi olmalıdır.

o Bir kurala uyma, başka bir şarta bağlanmamalıdır.


• Doğal aile modeli = Şefkat- Otorite dengeli aile modeli

• Ailede düzenli olarak istişare yapılmalıdır. Sağlıklı bir ailenin en önemli dinamiği haftalık yapılacak olan toplantı/istişarelere bağlıdır. İştişarede dikkat edilmesi gereken hususlar:

o İştişare, vakti sabit olan bir gün ve saatte yapılır.

o İştişare belli bir ciddiyeti gerektirir.

o İstişarenin bir yöneticisi olmalıdır.

o İstişareye katılım belli bir yaşı gerektirir.

o 7 yaşından itibaren çocuklar toplantılara katılmalı, 12 yaşından itibaren de aktif oy kullanabilmelidirler.

o İstişarede kararlar oy birliği ile alınmalıdır.

o İstişare aile sorunlarının çözüm adresi olarak bilinmelidir.

o İstişare, çocukların statü kazandığı yerdir. Ailede bir statü kanmayan çocuk, dışarıda bu statüyü arar.

o İstişare masası, kavga edilecek yer değildir.

o İstişarede alınan kararlar bir deftere yazılmalıdır.




7 yorum:

  1. canım ne güzel bilgiler bunlar, kitabı en kısa zamanda edinicem, çok teşekkür ederim, sevgiler

    YanıtlaSil
  2. ben de prog.dinlerim mutlaka dinleyemediğm zaman da arşivden indiriyorum.seyircilerin sorularına cevap veriyor.çok faydalı.kitabını okumamıştım ama bunlara çok değiniyor kınuşmalarında.çocuklar evinizde aziz birer misafirdir öyle davranılamlıdır diye vurguluyor hep..

    YanıtlaSil
  3. Canım çok gzüel bir paylaşım. Kızıma kendim baksam bunları uygulamak çok daha kolay fakat anneanneler babaanneler bakınca hiç de kolay olmuyor. Drlar anne eve baba ne derse çocuğa bakan kişi o şekilde davranmak zorundadır diyor. Ama bizde tam tersi annem siz bana uyacaksınız ben bakıyorum diyor. Gerçekten bir sanat. sevgiler canım

    YanıtlaSil
  4. merhabalar
    kitabın tanıtımını mehtaap tv de izlediğimden beri okumayı istiyorum
    ama kitapçılara çıkıpta alma fırsatım olmadı,sizde de tanıtımını görünce çok mutlu oldum sevgiler

    YanıtlaSil
  5. Adem Güneş'in çocouk terbiyesinde doğru bilinen yanlışlar isimli kitabını okudum ve çok beğendim her okuduğum satır için altını çizsem dedim ama baktım kitapta çizilmeyen yer kalmayacak o yüzden vazgeçtim yani o derece beğendiğim bir kitap oldu bloğuma onun tanıtımını da eklesem iyi olur bu vesileyle.Annelik sanatını ise şubat ayında aldım ve ilk sayfaları geçemediğimden bırakıp başka kitap okumuştum demek ki ilk sayfaları sabırla okumalıymışım senin tavsiyen üzerine ilk fırsatta başlayacağım teşekkür ederim.İlk bahsettiğim kitabı da okumadıysan tavsiye ederim.Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  6. Serra
    kitap okunası bir kitap, mutlaka tavsiye ederim

    Vildan
    ne hoş bir anlatım.. Aziz misafilerimiz onlar bizim

    Sağlıklı Mutfak
    Hilalcim haklısın, ne kadar uygulayalım desek de biz çalışan anneler için durum biraz daha zorlaşıyor tabi

    Onlar Uyurken
    güzel bir tevafuk olmuş demek ki, kitabın tanıtımını görmemiştim ben, sevgiler


    Nazife
    ben o kitabı okumadım, tavsiyenizi mutlaka dikkate alacağım. güzel yorumunuz için teşekkürler sevgiler

    YanıtlaSil
  7. ben de geçen hafta almıştım bu kitabı. henüz başındayım ama senin böyle bilgileri önden vermen iyi olmuş :)))

    YanıtlaSil

Related Posts with Thumbnails